Checklistpunten
Snap je het bedrijf?
Unilever produceert en verkoopt voeding en dranken, persoonlijke verzorgingsproducten en huishoudelijke verzorgingsproducten. Bekende merken zijn CIF, Dove, Knorr, Omo, Lipton, Ben&Jerrry’s, Calve en Ola.
Is er vraag naar producten en diensten in het verleden en in de toekomst?
Er blijft vraag naar de producten van Unilever. Mensen moeten eten en drinken, zich verzorgen, schoonmaken, etc. Ook in de coronacrisis blijft de vraag naar de A-merken van Unilever goed op pijl. Doordat het beter gaat in de wereld (zie het boek feitenkennis), zullen nog lange tijd meer mensen het geld hebben om dit soort producten te kopen. De vraag zal de komende jaren op peil blijven.
Is het product of dienst makkelijk te vervangen door iets anders?
Ja. Er zijn vervangers voor de producten van Unilever. Unilever verkoopt A-merken. Veel supermarkten over de hele wereld bieden ook eigen merken en B-merken aan de consumenten aan. Voor ieder product zijn er concurrenten (Reckitt Benckiser, Nestle, Henkel, Procter & Gamble, Colgate Palmolive). Ook kunnen er nieuwe toetreders tot de markt komen.
Heeft het product of dienst een slotgracht?
Het product zelf heeft geen slotgracht. Wel hebben sterke merken een schare aanhangers. En door het grote volume is het in de markt brengen van een nieuw product ter vervanging van een Unilever product een langdurige zaak.
Zijn de financiën van het bedrijf gezond?
Redelijk. Unilever is 75 % gefinancierd, kaspositie is 5% van de schulden (normaal). Cashflow is goed. Dividend van Unilever in 2019 was 1,64 Euro, wat 42% is van de winst per aandeel.
De bedrijfsleiding
Topman Alan Jope. Alan is intern doorgegroeide manager bij Uniliver (positief). De laatste jaren lag veel aandacht bij duurzaamheid.
Specifieke risico’s
Er is maar een bekend risico:
- Overgang van hoofdkantoor van Rotterdam naar Londen
Unilever staat niet voor niets bekend als defensief fonds: laag risico.
Winst en verwachting
Winst per aandeel de afgelopen 5 jaar:
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
1,73 | 1,83 | 2,16 | 3,50 | 2,15 |
Samen 11.37 euro en ongeveer 20% van de winst erbij in 5 jaar tijd.
Wat is de verwachting voor de komende jaren (dit is een schatting!):
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
2.20 | 2.30 | 2.40 | 2.50 | 2.6 |
Samen 12 euro en weer 20% erbij. Neem je de huidige koers van Unilever van rond de 52,6 Euro, dan betaal je per aandeel 4.3 keer dit bedrag.
Samenvatting
Unilever was en is degelijk bedrijf met goede set aan A-merken. Verwachting op termijn is dat het zo blijft. Typisch defensief aandeel.
Planning voor een nieuwe beoordeling: April 2022.
Pingback: Meer rendement: checklist voor beleggen in aandelen - Gestaag rijk worden
Pingback: Agenda analyses bijwerken - Gestaag rijk worden
Pingback: Aandelen analyse: Nestle - Gestaag rijk worden