Aandelen analyse: Henkel

Checklistpunten

Snap je het bedrijf?

Henkel produceert en verkoopt kleefstofoplossingen (Pattex, Pritt), verzorgingsproducten (Schwarzkopf) en wasmiddelen (Persil, Sun).

Is er vraag naar producten en diensten in het verleden en in de toekomst?

Er blijft vraag naar de producten van Henkel. Ook in de coronacrisis blijft de vraag naar de A-merken van Henkel redelijk op pijl. Doordat het beter gaat in de wereld (zie het boek feitenkennis), zullen nog lange tijd meer mensen het geld hebben om dit soort producten te kopen. De vraag zal de komende jaren op peil blijven. Henkel heeft veel moeite om marketing voor zijn producten op orde te krijgen.

Is het product of dienst makkelijk te vervangen door iets anders?

Ja. Er zijn vervangers voor de producten van Henkel. Henkel verkoopt A-merken. Veel supermarkten over de hele wereld bieden ook eigen merken en B-merken aan de consumenten aan. Voor ieder product zijn er concurrenten (Bison, Unilever, Reckitt Benckiser, Nestle, Procter & Gamble, Colgate Palmolive). Ook kunnen er nieuwe toetreders tot de markt komen.

Heeft het product of dienst een slotgracht?

Het product zelf heeft geen slotgracht. Wel hebben sterke merken een schare aanhangers. Dit punt mist bij Henkel.

Zijn de financi├źn van het bedrijf gezond?

Matig. Henkel is 60 % gefinancierd, kaspositie is 5% van de schulden (normaal). Cashflow is redelijk. Dividend van Henkel in 2020 was 1,83 Euro, wat 56% is van de winst per aandeel.

De bedrijfsleiding

Topman Carsten Knobel. Carsten is intern doorgegroeide manager bij Henkel (positief).

Specifieke risico’s

Immer dalende omzet.

Winst en verwachting

Winst per aandeel de afgelopen 5 jaar:

2016 2017 2018 2019 2020
4.74 5.81 5.34 4.81 3.25

Samen 23.95 euro, maar dalende omzet.

Wat is de verwachting voor de komende jaren (dit is een schatting!):

2021 2022 2023 2024 2025
3.5 3.5 3.5 3.50 3.5

Samen 17.5 euro en geen groei. Neem je de huidige koers van Henkel van rond de 95 Euro, dan betaal je per aandeel 5.4 keer dit bedrag.

Samenvatting

Henkel was en is degelijk bedrijf met goede set aan A-merken. Men heeft het laten versloffen. Ook de overlap tussen kleefstoffen en wasmiddellen/verzorgingsproducten is er niet echt. De nieuwe topman wil dit aanpakken. Of het lukt?

Planning voor een nieuwe beoordeling: September 2022.

Geplaatst in Meer rendement en getagd met .

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *