Boekbespreking: cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen

Schrijver: J.M. Cladder

Beoordeling: ★★

Belangrijkste boodschappen

Kernpunt: cognitieve gedragstherapie kun je als therapeut ook toepassen bij kinderen en jeugdigen.

Uitgebreide inhoud

De schrijver geeft uitleg over de toepassing van cognitieve gedragstherapie (CGT) als therapeut bij kinderen en jeugdigen. Moeilijk te volgen zonder therapeutische achtergrond.

Wat wel nuttig is, is de hele lange lijst met problemen die er kunnen zijn bij kinderen en jeugdigen en bijbehorende referenties.

Denk hierbij aan:

  • Aandachtstekortstoornis en hyperactiviteit
  • Acute stressstoornis
  • Agressiviteit
  • Alcohol en drugs
  • Anorexia nervosa (afvallen)
  • Astma
  • Autisme
  • Automutilatie (zichzelf verminken doen door bijvoorbeeld in zichzelf te snijden)
  • Borderline stoornis
  • Boulimia nervosa (veel eten en dan alles uitbraken)
  • Chronisch vermoeidheidssyndroom
  • Conversieklachten (loopstoornis, verlamming, blindheid, doofheid, enz)
  • Delinquentie
  • Depressie
  • Duimzuigen
  • Dwangstoornis
  • Dyslexie
  • Echtscheiding
  • Mutisme (niet praten)
  • Encopresis (in broek poepen)
  • Enuresis (in broek plassen)
  • Gegeneraliseerde angststoornis
  • Gedragsstoornis
  • Hechtingsstoornis
  • Kanker
  • Kindermishandeling
  • Medische ingrepen
  • Obesitas (overgewicht)
  • Oppositioneel-opstandige gedragsstoornis
  • Paniekstoornis
  • Pesten
  • Posttraumatische stress stoornis
  • Pijn
  • Rouw
  • Scheidingsangst
  • Schoolangst
  • Schrijfkramp
  • Seksueel geweld
  • Slaapproblemen
  • Sociale fobie
  • Stelen
  • Stotteren
  • Tics
  • Verslavingen

Plus en minpunten

Boek heeft theoretisch kader en is buiten therapeutische context moeilijk inzetbaar. De lijst stoornissen is wel nuttig.

 

 

Geplaatst in Blijven leren en getagd met .

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *